måndag 11 augusti 2014

Tervatynnyriajot 2014

Helgen före midsommar deltog jag, min kusin och min faster i ett veteranbilsrally i grannstaden. Veteranbilsrally innebar i detta fall att en massa bilar med 30 eller flera år på nacken kör en rutt på ca. 90 km och stannar vid olika stationer för att delta i frågesport, äta , besöka veteranbil- och traktormuseer, dricka kaffe mm längs vägen. Man kan tävla bl.a. i frågesport (indelat i olika klasser beroende på bilens årsmodell), i bilrestaurering samt dräkt och fordonsklassen. Bilen vi körde, en Plymouth Valiant -64, har varit i min fasters mans släkt sedan köpet 1964. Som ni ser är vi tidsenligt klädda och således tävlande i både frågesporten och dräktklassen.



Väntar på starten.


Jag passade på att fota några bilar och bil-detaljer under matpausen, dagens fordon går inte att jämföra med dessa skönheter...




Insidan av valianten vi körde var röd och fin och alla detaljer vackert formgivna.


Jag var till största delen klädd i loppisfynd, bältet är dock ärvt av mamma, solbrillorna från Seppälä (förra sommaren) och skorna nyligen inhandlade på Halpa-hallis barnavdelning.


Frågesporten gick av nån anledning inte så bra när det gällde bil-relaterade frågor.

 

Vid sista anhalten stannade vi på pick-nick.

 

Som sagt kammade vi inte hem så många poäng gällande frågesporten, men när det gällde att matcha klädsel och bil gick vi och vann första pris! Givetvis måste vi då skicka textmeddelande åt bilens ägare att vi fått en, ehem, "buckla".


Slutet gott, allting gott! Tack till medresenärerna för en fin och minnesvärd dag!


In English; Earlier this summer me, my cousin and my aunt participated in a "rally" for veteran/antique cars. The car we drove is from 1964 and belongs to my aunts husband. The competition is not about who arrives first, but who gets the highest score on the questions found along the route. There is also prices to be won for best restored car and, the dress+car competition which we won! We had a really great time cruising around, it almost felt as if we had traveled back in time...

2 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten! Den var ni värda :)

    SvaraRadera
  2. Oh-la-la! You all look marvelous, ladies! Hope your day was every bit as fun as these photos make it appear. You're luck to have fellow vintage fans in your area to meetup like this.

    ♥ Jessica

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)