onsdag 10 oktober 2012

Det börjar lugna ner sig / And we have normality

Äntligen börjar livet likna vardag igen. Idag presenterade jag och nio andra elever våra lärdomsprov, vilket betyder att de är klara! Klänningen har jag sytt på skoltid och text-delen, ca 20 sidor inkluderande en massa bilder, skisser, snittbilder, tygprover osv har jag jobbat på hemma. Samtidigt med detta har jag jobbat ett par kvällar i veckan och försökt få fason på flyttkaoset och nu, äntligen, kan jag kanske börja tänka på nåt annat än skola och jobb? Fast, jag ska ju jobba imorgon och på fredag igen så...Efter det har vi faktiskt höstlov, så månne int jag får vila ut mig lite till och med?

Hur som helst, här kommer en liten bild av hur den där klänningen kom att se ut;


Jag blev riktigt nöjd, det känns som det mest välgjorda plagget jag skapat hittills. Om det inte riktigt syns på bilden så är klänningen gjord av ett vitt satin-tyg täckt med svart spets.

Så till något helt annat! Innan vi flyttade gjorde jag världens fynd på ett loppis nära förra bostaden. Jag fyndade en väska och fyllde den med en regncape, tre tygbitar, ett nattlinne, två scarfs varav ena (prickiga) är en designerscarf i siden och sist men inte minst, en hop med gamla mönster. Hela kalaset kostade 4 euro(!). Mönstren varierar lite i storlek (38-42) och ursprungsårtionde (50-70-tal) men jag är ju snart sömmerska och borde kunna ändra storleken så de passar mig och eventuella kunder, ehem. Klicka på bilden så blir den större!

Kitten-superfynd

Vad har ni sysslat med då så länge jag har varit borta?

In English; I've finished my final major project! Finally, it's all wrapped up and presented, and all my hard work has come to an end...Until the week after next, when we probably get another task to finish outside of school, sigh. Anyway, the photo shows what my project looks like, the dress part that is. We also had to make a written essay about the whole thing, which took about the same amount of time as the actual dress. But now it's finished!

The second photo shows all the bargains I made a few weeks ago befor the whole moving and writing essays stuff began. Thirteen vintage patterns, a silk scarf, one vintage slip, some fabric, a rain cape and last but not least the black bag. I paid 4 euros in total. I'm pretty happy about the patterns, now to decide which one to try out first...?

6 kommentarer:

  1. Vad tjusig klänningen blev! Kul att se slutresultatet! :) O jisses vilket loppisfynd! :)

    SvaraRadera
  2. Excellent job on completing your big project, it must feel like a tremendous weight have been lifted from your shoulders.

    You look absolutely beautiful! That dress, while a bit summery in cut (thanks to the halter neck), also has an autumnal vibe to it that I just adore (black lace and October go hand-in-hand so well, I think).

    ♥ Jessica

    SvaraRadera
  3. grattis, det kan inte ha varit lätt!! vi har köpt lägenhet, och sá har jag börjat ett arbetsmarknadsprogramm sá att jag ska lättare kunna hitta jobb. Hittills utan resultat, men vi fár se. Annars har jag för det mesta slutat skriva pá fröken lila-bloggen och skriver numera om film och kultur pá www.movinglandscapes.com

    SvaraRadera
  4. Ninah; Tack! Ja, blev verkligen glad när jag hittade mönstren :D

    Jessica; Thank you, yes I do feel lighter somehow ;)

    Fröken Lila; Tack! Och grattis till er lägenhet! Hoppas du hittar jobb snart, jag skall kika förbi bloggen nån dag nog!

    SvaraRadera
  5. Verkligen snyggt klänning! Passar dig perfekt!

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)