söndag 24 februari 2013

Tygtryck och röda fynd /Screen printing and red finds

Förutom folkdräkten jag jobbat på i skolan har jag också hunnit testa på tygtryck som sidosyssla. Av nån anledning valde jag att rita en symaskin som motiv...Tänkte göra prydnadskuddar av det röda och en väska av det svarta.


Eftersom jag börjar på LiA (lärande i arbete) igen på måndag och är upptagen till fem på kvällarna passade jag i veckan på att gå på loppis vid ställen som bara är öppna till just kl. fem. Vid lähetyskirppis hittade jag en kviltad morgonrock som jag glidit omkring i om morgnarna sen köpet.


Fyndade också en vintage klänning som bara behöver tas in i sidorna lite plus tvätt och strykning. Eventuellt gör jag något åt halshålet också, kragen var lite konstig när jag provade klänningen.


Bältet är också ett nytt fynd, syns inte så bra på bilden men det är en liten rosett mitt fram.


Ha ett skönt sportlov ni som har sådant! Själv är jag som sagt på LiA samt jobb (tre kvällar!) nästa vecka eftersom jag flyttade mitt lov ett par veckor framåt då resorna till Teneriffa råkade vara aningen billigare...Med egen firma i planerna kan det ju dröja ett tag innan jag har råd och möjlighet att resa igen så jag tar tillfället i akt.

In English; We did some screen printing at school last week, I'm gonna make cushions and a bag out of these fabrics. 

I went thrifting again and came home with a quilted robe and a cute little dress, both vintage. I might have to do something about the collar of the dress though, it looked a bit strange on me...The belt is also something that I recently thrifted.

Next week I'm working and doing work practice while all my classmates are on a winter break. Me and my Mr moved our holiday a few weeks ahead to when flights to Tenerife are a bit cheaper, so I've got a trip to look forward to! Who knows when I'll be able to travel again if I'm going to start my own business...

5 kommentarer:

  1. That quilted housecoat is absolutely marvelous! I don't know why housecoats, by and large, fell out of vogue. They're so practical and often very pretty to boot. I bet you're going to live in this one so much during the chilly months.

    ♥ Jessica

    SvaraRadera
  2. Den där symaskinen skulle ju passa perfekt som logo till din syateljé! :)

    Älskar den rödrutiga klänningen!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med tygtryck! Kul att kunna göra helt unika tyger. Hur håller trycken i tvätten?

    Fina fynd! Morgonrocken ser härlig ut, och klänning är jättesöt. Bälten är väl alltid bra att ha? =)

    Ingen semester, inget lov, men om en månad är det i varje fall påsk! Så otroligt skönt det lät att få åka iväg till värmen...

    SvaraRadera
  4. Fint tryck o fina fynd! :) Tycker själv om tygtryck å i Åbo heade vi en hel våning bara avsedd för att jobba med tryck :) Vilken teknik har ni använt er av?

    SvaraRadera
  5. Jessica; I pretty much living in it already :)

    Annie; Jag funderar lite på det faktiskt ;)

    Erika; Borde hålla 40 grader...Bälten med rosett på är väl bra att ha jo :) Men får du ingen vintersemester av något slag alls?

    Ninah; Åh, den våningen skulle jag ha gillat...screen tryck använde vi här, riktigt kul! :D

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)