tisdag 14 februari 2012

Kändisskap nästa?/Celebrity in the making?

Två söndagar i rad har Österbottens Tidnings läsare fått se mig i tidningen. Först den 29 januari, då jag och en medstuderande intervjuades angående våra jobbmöjligheter efter avslutat utbildning, och veckan efter illustrerade jag och mina jeans artikeln om beklädnadslinjens modeshow. Det finns en hel del man kan göra med en utbildning inom beklädnads, studerar man vidare kan man bli bl.a. handarbetslärare, stylist, mode-designer eller -illustratör, jobba som sömmerska inom ett företag eller starta eget (vilket jag tänkt göra). Man kan också jobba i kläd/sko/inrednings/tygaffär, sy gardiner, göra skyltningar, göra kläder på en teater mm. Klicka på bilderna för en lite större version.



Sedan vill jag passa på och önska mina läsare en trevlig vändag! <3

Bild härifrån. Image source.

In English; I've been in the local paper two Sundays in a row now, first in an interview about work opportunity after finishing my course, and then as an example from the fashion show we did. There's actually quite a lot you can do if you go the same course I am going. You can work in different shops selling clothes/shoes/fabric or dressing windows or continue studying to become as a sewing teacher or a seamstress for the theater or some big company, or start your own business (which is what I'm planning to do) or become a fashion designer or illustrator or...

4 kommentarer:

  1. Kändisskap nästa? Ett litet wake up call det är Österbottens Tidning du är med i -.-

    SvaraRadera
  2. Tjusigt värre! Söndagstidningen två dagar i rad, inte illa! =) Roligt att de väljer att lyfta fram en kreativ linje på yrkesskolan. Alla förväntar sig att t ex elektriker automatiskt får jobb, men ingen verkar tro att man kan leva på hantverk/konst. Bra att det lyfts fram som en karriärsväg så fler i framtiden kanske vågar satsa på det!

    Och självklart: grattis till de fina artiklarna =)

    SvaraRadera
  3. Erika; Hah, det är inte direkt en stor tidning det handlar om dock ;) Lite lustigt var det med intervjun, hon som frågade oss verkade rätt inställd på att det är jättesvårt att hitta jobb om man gått beklädnads, men artikeln fick ett mycket positivare budskap efter att hon pratat med oss...Ofta behöver man ha studerat vidare efter yrkes dock, men jag tycker absolut att det är en bra grund.

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)