söndag 13 november 2011

Vad tvättar du med? / How do you wash your laundry?

kitten-outfit12

Häromdagen avvek jag från min vanliga, kvinnligare look och körde på en mera maskulin stil. Alla kläder är second hand.

Sedan ett litet tips;

kitten-wash

Det här är vad jag använder till klädtvätt nuförtiden. Tvätt/såpa-nötterna kommer från Indien och används helt enkelt som tvättpulver. Man lägger några nötskal i den lilla påsen som följer med och lägger påsen tillsammans med kläderna i trumman, sedan tvättar man som vanligt. Vill man vara på den säkra sidan kan man förbehandla svårare fläckar med miljövänlig galltvål innan man slänger i tvättmaskinen. Använder du tvättnötter behöver du inte något sköljmedel, kläderna blir mjuka ändå, men vill du att de ska dofta gott går det att droppa lite eterisk olja på påsen med nötterna. För vittvätt (ifall du vill att den skall blekas) kan man tillsätta lite bikarbonat eller blekningssalt i tvättmedelsfacket.

Innan jag skaffade nötterna (från en hälsokostbutik) använde jag ättika som sköljmedel, ca 2 matskedar i sköljmedelsfacket. Kläderna börjar inte lukta ättika utan snarare kan ättikan ta bort eventuell otrevlig lukt, som t.ex svettlukt. Fler tips för användning av ättika. Vanligt sköljmedel är inget jag rekommenderar överlag, det är varken bra för dig, dina kläder eller miljön, det kan orsaka bl.a. allergi och ger handdukar sämre uppsugningsförmåga. Vill du ha doft, använd eteriska oljor! Personligen tycker jag att det är för mycket dofter vi omger oss med, kläderna doftar en sak, schampot något annat, deodoranten nåt tredje, sedan använder folk också bl.a. duschgelé, ansiktskrämer, handkrämer, hårgelé och hårspray och sedan en dutt parfym därtill. Inte undra på att allergier blir allt vanligare...Är det verkligen nödvändigt för oss att använda alla dessa kemikalier?

In English; The other day I strayed from my usual feminine style and went for something more masculine. Everything I'm wearing is second hand.

This is what I use to wash my laundry with nowadays. The soap-nuts (found at a healt food store) can be used just like normal laundry detergent. I put about 3-4 nut shells in the little bag that came with the nuts, throw it in with the rest of the laundry and wash normally. For tougher stains, I pre-treat with ecological bile soap. You don't need to use any fabric softener when using soap nuts, but I you want the laundry to smell nice, put a few drops of essential oil on the little bag before washing. To keep your whites white, add a little bicarbonate of soda or bleaching salt in the compartment for the detergent.


Before I switched over to soap nuts, I used to use about two tbsp of vinegar as fabric softener, in the compartment for fabric softeners for the washing machine. The clothes did not smell bad from this, instead vinegar is said to actually remove bad odour. Vinegar is useful for many other things as well, google it and you'll see! Over all, I would not recommend using fabric softener, it's not only bad for you (can cause allergies) and your clothes (stays on as a thin film, making for example towels less absorbent), it's bad for the environment and pretty much unnecessary. If you like your laundry to smell nice, again, use essential oils! I believe that all the different smells we put on every day (clothes smell of one thing, hair another, deodorant a third, the skin creams we use, shower gels, hairsprays etc. and a bit of perfume on top) make allergies more common in today's society. Is it really necessary to use all these chemicals?

4 kommentarer:

  1. Spännande med nötter som tvättmedel! Det hade jag aldrig hört talas om =)

    Jag är själv lite överkänslig för parfymer av olika slag, så använder mest parfymfria saker, både till kläder och kropp. Apoteket i Sverige har riktigt bra parfymfria saker - lotions, tvål, schampo, men även hårspray etc.
    Dock är jag dessutom nötallergiker (trologtsvis inte dödligt, men ack så obehagligt), och då jag inte klarar av mandel, kokos eller ens muskoten i lasagnen, så vete tusan om jag skulle använda nötter till min tvätt. Huden tar upp väldigt mycket ämnen, och det vore nog att utmana ödet. Men är man inte nötallergiker så är det säkert en väldigt bra idé! =)

    SvaraRadera
  2. Jag använder oftast doftfritt ekologiskt tvättmedel (eller ibland när tvättmedlet är slut, det är bråttom och jag inte hinner annanstans än till närbutiken så har det blivit doftfritt erisan eller liknande). Tycker detsamma om dofter som du, och ändå använder jag egentligen bara parfym som doftar (och ibland duschgelé) pga mina annorlunda hår-, hudvårds- och deodorantprojekt. Ättika har jag också använt ibland, men borde göra det oftare... Har funderat på tvättnötter men det har inte blivit av än..

    SvaraRadera
  3. Erika; Då har jag goda nyheter, tvättnöten är nämligen inte en nöt, utan en frukt! Så...kanske nåt at ta i beaktande?

    Ina; Då rekommenderar jag absolut tvättnötterna! :) Under tiden ättika som sköljmedel om det alls behövs. Jag kör ju också på alternativa metoder och har således sluppit en massa parfymer, känns riktigt skönt att veta att jag inte bidrar så mycket till nedskräpning, utsläpp, köphets osv och att jag nu vet lite bättre vad det är jag lägger på kroppen.

    SvaraRadera
  4. What a great tip. I definitely would like to start washing my laundry bir more eco friendly. I'm already into essential oils and got tons of them at home so I'm half way there :)
    And your outfit is rocking!!!

    SvaraRadera

Hej, lämna gärna en kommentar, så svarar jag här i kommentarsfältet så fort jag har möjlighet! :)

Feel free to leave a comment, and I'll get back to you here asap! :)